söndag 1 mars 2015

Vecka 9 Mikroartefakter

Måndag 23/2 sem. MHA

Idag har vi pratat om mikroartefakter som är motsatsen till makroartefakter.
Här är det lilla föremålet eller artefakten som blir budbärare för berättelsen.
Ett föremål berättar, förmedlar och sänder ut kraft och energi samt är laddat med känslor och minnen. Viktigt att behandla föremålen med respekt då alla ting har en speciell koppling till sin ägare och kan vara oerhört betydelsefulla för dem. En artefakt kan både vara text eller föremål (ting). Ju mer äkta (autentiskt) ett föremål är ju mer kraft sänder det ut. Det har liksom en aura. Massproduktion av ett föremål tappar i regel värde och blir till en dålig kopia.

För att kunna skapa berättelsen måste vi ha en förförståelse. Vi utgår alltid från vår egna förförståelse i det vi möter.
Som exempel fick vi idag tre och tre pröva på att skapa en berättelse utifrån ett identiskt innehåll som låg i ett flertal burkar i klassrummet. Jag fascinerades över hur olika grupperna tolkade föremålen och hur resultatet skilde sig från varandra och detta kopplat till vår förförståelse, erfarenhet och kunskap i varje grupp. Nyfiket jobbade vi som små detektiver med att försöka koda av innehållet. Övningen var riktigt rolig som jag även tror skulle gå hem hos de elever som har svårt för att komma igång med att skriva
berättelser. Processen synliggör tydligt elevens tidigare erfarenhet/verklighet, fantasitankar och kreativitet.

Ägaren till artefakten berättar genom kommunikation som formar sig till en meningsbärande narration som låter artefakten mediera eller överföra kunskap. Föremål återskapar minnen och lär oss nya saker om oss själva och kan ge åskådaren ny fakta och kunskap i nutid och historiskt. Detta sker i samspelet mellan kommunikation, (material) föremål och människor. Ett sociokulturellt lärande som sätter fokus på språket och den sociala miljöns betydelse. Det är just människans kreativa handlingar som gör henne till en framtidsinriktad individ, som skapar sin framtid och samtidigt förändrar sin nutid menar Vygotskij (1995:13) Jag citerar Lgr 11 s 20 "Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden" På så sätt kan bilder och artefakter ge uttryck för vårt identitetsskapande och hur vi väljer att se världen.

Dagens lektion tog avstamp i kakans värld. Föremål som berättar historia exempelvis den berömda kakan "dammsugaren" smaksatt med arrak. Kärt barn har många namn och berättelsen sträcker sig över tid och rum. Hur kakan växlat namn beroende av mode och intresse och som vår historia avslöjar både kan vara provocerande och stötande för en del grupper. Eftersom de flesta människor förknippar kakor och bakverk med en trevlig fikastund eller ett traditionellt födelsedagsfirande registrerade jag den finurlighet om valet av föremål som Magnus gjort. Här kunde vi via vårt smakminne och kunskap lättare relatera till föremålet. Detta bevisar att elever behöver inte alltid skriva med pennan utan kan med olika sinnen beskriva, rita och gestalta sitt föremål. Ett knep är att utgå från barns intressen och välja ett känt föremål därmed något som eleverna känner igen eller har en relation till.

Referens:
Vygotskij L (1995) Fantasi och kreativitet i barndomen Daidalos Göteborg

Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Stockholm: Fritzes

Detta hus innehåller många artefakter
Ett mycket klokt val av nattugglorna på stan.

Det sägs att din privata bokhylla i hemmet avslöjar en del om vem du är som person.
Kanske har mikroartefakterna större betydelse i vårt identitetsskapande än vad vi tror eller är medvetna om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar