Måndag
23/2 sem. MHA
Idag
har vi pratat om mikroartefakter som är motsatsen till
makroartefakter.
Här
är det lilla föremålet eller artefakten som blir budbärare för
berättelsen.
Ett
föremål berättar, förmedlar och sänder ut kraft och energi samt är laddat med känslor och minnen. Viktigt att behandla föremålen med
respekt då alla ting har en speciell koppling till sin ägare och
kan vara oerhört betydelsefulla för dem. En artefakt kan både vara
text eller föremål (ting). Ju mer äkta (autentiskt) ett föremål
är ju mer kraft sänder det ut. Det har liksom en aura.
Massproduktion av ett föremål tappar i regel värde och blir till
en dålig kopia.
För
att kunna skapa berättelsen måste vi ha en förförståelse. Vi
utgår alltid från vår egna förförståelse i det vi möter.
Som
exempel fick vi idag tre och tre pröva på att skapa en berättelse utifrån ett
identiskt innehåll som låg i ett flertal burkar i klassrummet. Jag
fascinerades över hur olika grupperna tolkade föremålen och hur
resultatet skilde sig från varandra och detta kopplat till vår
förförståelse, erfarenhet och kunskap i varje grupp. Nyfiket
jobbade vi som små detektiver med att försöka koda av innehållet. Övningen var riktigt rolig som jag även tror skulle gå hem hos de elever som har svårt för att komma igång
med att skriva
berättelser. Processen synliggör tydligt elevens tidigare erfarenhet/verklighet, fantasitankar och kreativitet.
Ägaren
till artefakten berättar genom kommunikation som formar sig till en
meningsbärande narration som låter artefakten mediera eller
överföra kunskap. Föremål återskapar minnen och
lär
oss nya saker om oss själva och kan ge åskådaren ny fakta och
kunskap
i
nutid
och historiskt. Detta sker i samspelet
mellan kommunikation,
(material) föremål och människor. Ett
sociokulturellt
lärande som sätter fokus på språket och den sociala miljöns
betydelse. Det
är just människans kreativa handlingar som gör henne till en
framtidsinriktad individ, som skapar sin framtid och samtidigt
förändrar sin nutid menar Vygotskij (1995:13)
Jag citerar Lgr 11 s 20 "Bilder har stor betydelse för
människors
sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden"
På
så sätt kan bilder och artefakter ge uttryck för vårt
identitetsskapande och hur vi väljer
att se världen.
Dagens
lektion tog avstamp i kakans värld. Föremål som berättar historia
exempelvis den berömda kakan "dammsugaren" smaksatt med
arrak. Kärt barn har många namn och berättelsen sträcker sig över
tid och rum. Hur kakan växlat namn beroende av mode och intresse och
som vår historia avslöjar både kan vara provocerande och stötande
för en del grupper. Eftersom de flesta människor förknippar kakor
och bakverk med en trevlig fikastund eller ett traditionellt
födelsedagsfirande registrerade jag den finurlighet om valet av
föremål som Magnus gjort. Här kunde vi via vårt smakminne och
kunskap lättare relatera till föremålet. Detta bevisar att elever
behöver inte alltid skriva med pennan utan kan med olika sinnen
beskriva, rita och gestalta sitt föremål. Ett knep är att utgå
från barns intressen och välja ett känt föremål därmed något
som eleverna känner igen eller har en relation till.
Referens:
Vygotskij
L (1995)
Fantasi
och kreativitet i barndomen Daidalos
Göteborg
Skolverket.
(2011). Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
2011 Stockholm: Fritzes
![]() |
Detta hus innehåller många artefakter |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar