söndag 15 mars 2015

Samtidskonst med Beatrice Persson Vecka 11

Hur använder man konst som bildlärare?
Vad är konst?
Hur förstår vi konst?
Seminariet med Beatrice utgick i från John Bergers fyra filmer i BBC programserie Ways of seeing
och kurslitteraturen  Art Since the 60´s.

Popkonst
Minimalism
Konceptkonst
Earth art platsspecifik konst-gatukonst,
fluxus-dadaismen
Feminism
Postmodernism.

Här ser vi att konsten har förändrats och växlat mellan de olika decennium och att det oftast har skett i en motsättning. Konsten vill ifrågasätta. Samtidskonsten avspeglar samtiden från 60-talet och framåt.
Vi diskuterade på seminariet olika konstnärer och hur olika de arbetar med konsten både med installationer, konceptkonst, performance, platsspecifik konst. Är konsten till för alla? Och vilket är mest konst? I vilken tid lever konstnären, i vilken tid skapar han, vem är han och vad ifrågasätter han?

Bergers filmer problematiserar utifrån ett marxistiskt perspektiv där John är kritiskt granskande i makt,värde och kvinnosyn. Hur kvinnorna betraktas och blir betraktade både i tidiga verk och senare i reklamvärlden . Han ifrågasätter kapitalismen och demokratin. Är konsten till för alla?
I slutet av seminariet togs frågan upp hur vi idag betraktar männen i reklamen. Detta togs inte upp i filmerna men anses mycket relevant i dagsläget med tanke på framtoningen av mansidealet.

Vår workshop i torsdags fick vi själva öva oss på en semiotisk bildanalys något även arbetat med under Magnus Adler Hermanssons lektioner då vi tittat på tecken och symboler i bilden. Uppgiften var lite svår då vi skulle beskriva verket utan att lägga någon värdering i det vi såg. Allt för att inte låsa sig i sin beskrivning och bestämma i förväg vad man ser.

Utifrån Frida Kahlos verk Two Fridas
Beskriva: Det innebär att ta reda på konstnärens bakgrund. Kort beskrivning av det.
 Beskriva verket utifrån att se på det med en saklighet utan några som helst värderingar.Är övertydlig i min beskrivning.

Analys: Semiotisk teckenanalys, beskriva utifrån vilka tecken och symboler som finns. Bryta ner bilden och förstå.

Tolka: Jag tar på mig glasögon som ser utifrån olika teoretiska perspektiv såsom genus,etnicitet,makt.
Jag gör en objektiv beskrivning med en konkret tolkning och lägger inte någon personliga värderingar som till exempel fint,fult eller gulligt. Tolkar utifrån egna erfarenheter och förklarar vad jag menar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar