Tillverkningsprocessen av mitt Id-kort
Min första tanke som ploppa upp var att klippa ut bild och text ur en tidning.
Fotot avslöjar vem som är ägaren till ID-kortet och texten beskriver ägarens vardag och yrke. På baksidan framgår namn och plats. Detta är alltså
den bildade katten Kristine som i hemlighet bor på skolan.
Hon har en skön inställning till livet och har lika mycket tur som kul (kultur).
Katt(en) är en symbol. Detta tänkte jag inte på när jag gjorde mitt val. Det var nog egentligen kattens egenskaper som var anledningen till att det blev just den bilden. För om jag skulle vara ett djur så skulle jag absolut välja katt eftersom de ser ut att vara riktiga livsnjutare och har förstått vad livet går ut på.
Här visar min process Vygotskijs lärandeteorier hur vi genom samtal och dialog i klassrummet efteråt tittade på symboler och teckens betydelse. Utifrån denna teckenanalysen fick jag syn på mitt lärande och upptäckte att det kanske inte alls var en slump att jag valde just den bilden. Att mycket av det vi gör ligger i vårt undermedvetna. Utifrån min personliga reflektion nu i efterhand ser jag att kortet istället berättar en hel del om mig som person och intressen. Man kan se hur jag manifesterat min identitet i kortet.
Id
Kort
Barn
konstruerar många identiteter per dag i samband med vart barnet
befinner sig rumsligt och med vem barnet är med. I bildanalyskompendiet beskrivs identitet utifrån något som kommer till i interaktion och samvaro med andra människor. Här menar Henriques (1984/98 sid.33) att identiteter alltid är i rörelse och består av en blandning av kultur, psyke och det sociala som ständigt formas och omformas.
Det betyder att vi människor sällan har en fixerad identitet utan konstruerar beroende på situationen och positionen. Vi intar olika positioner i interaktion med andras positioner.
Det kan vara i makt eller maktlöshet genus kvinnlig- manlig position som blir till en växelverkan i leken. Om jag ser till min egna identitet är jag både mamma, hustru, dotter, faster, och student.
Dagens tillvägagångssätt med att skapa egna id-kort gillade jag. Det var både roligt och underhållande att skapa en ny fiktiv identitet. Det fiffiga med att kortet plastades in gjorde det mer personligt och kanske även detta tillför mer äkthet och värdighet åt eleverna. Tillverkningen av Id- kort är meningsskapande och kan dessutom bidra till en rolig, avdramatiserad och kreativ lärmiljö för eleverna där fantasin inte sätter några gränser. Här kan eleverna gestalta eller presentera sig för varandra om vem deras identitet är som vidare kan utvecklas till en teater eller till en ny spännande och rolig lek på skolgården under eftermiddagen.
Det betyder att vi människor sällan har en fixerad identitet utan konstruerar beroende på situationen och positionen. Vi intar olika positioner i interaktion med andras positioner.
Det kan vara i makt eller maktlöshet genus kvinnlig- manlig position som blir till en växelverkan i leken. Om jag ser till min egna identitet är jag både mamma, hustru, dotter, faster, och student.
Dagens tillvägagångssätt med att skapa egna id-kort gillade jag. Det var både roligt och underhållande att skapa en ny fiktiv identitet. Det fiffiga med att kortet plastades in gjorde det mer personligt och kanske även detta tillför mer äkthet och värdighet åt eleverna. Tillverkningen av Id- kort är meningsskapande och kan dessutom bidra till en rolig, avdramatiserad och kreativ lärmiljö för eleverna där fantasin inte sätter några gränser. Här kan eleverna gestalta eller presentera sig för varandra om vem deras identitet är som vidare kan utvecklas till en teater eller till en ny spännande och rolig lek på skolgården under eftermiddagen.
Om vi
med hjälp av dagens lektion tar fokus på barns identitetsskapande
och dess betydelse visar Ihrskog (2006) i sin avhandling hur viktigt
det är med kompisar och just det identitetsskapande som bildas kring
olika subkulturer. Vad jag insåg efter dagens lektion är att tecken,
symboler och märken (bomärke) berättar och ger historik om den
person och identitet du uttrycker och förmedlar (sänder ut). Det innebär att jag kommunicera genom bilder och symboler för att uttrycka mig. Genom
att visa eller markera med olika sorters attribut om vilken grupp eller
kategori vi vill tillhöra förtydligas vår identitet. Det
gemensamma intresset blir kulturskapande för barnet där
samhörigheten skänker meningsfullhet.
Din
omgivning kodar av vilken grupp du tillhör genom loggor, emblem, frisyr och klädstil. Lite läskigt kan tyckas men samtidigt
nödvändigt för att vi människor lättare ska förstå vår
omgivning och göra världen mer begriplig. Det finns ett stort behov
av att kategorisera ordna och sortera material vi ständigt möter. "Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka , lära och uppleva sig själva och omvärlden" (skolverket 2011). Vi ser och upplever olika. Tolkar utifrån tidigare erfarenheter. För att kunna förstå något måste vi assimilera till vad vi redan vet, men samtidigt kan vi i situationer behöva ackommodera det vill säga ändra våra sätt att tänka eller uppföra oss (Säljö, 2010:165).
Jag sammanfattar processen av att ett identitetsskapande innebär olika sociala identiteter och konstruktioner hos eleverna. Där elever och lärare är delaktiga i en social interaktion som innebär en grupptillhörighet, samhörighet och en meningsfullhet för samtliga individer.
Referens:
Jag sammanfattar processen av att ett identitetsskapande innebär olika sociala identiteter och konstruktioner hos eleverna. Där elever och lärare är delaktiga i en social interaktion som innebär en grupptillhörighet, samhörighet och en meningsfullhet för samtliga individer.
Referens:
Ihrskog,
Maud (2006). Kompisar
och kamrater. Barns
och ungas villkor för relationsskapande i
vardagen.
Acta
Wexionensia, Nr
90/2006 Pedagogik. h
tt p :// vxu . se
Skolverket
(2011) Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem.
Stockholm:
Fritzes
Säljö,R (2010) Den lärande människan-teoretiska traditioner.Ulf P.Lundgren,Roger Säljö & Caroline Liberg (red.) Lärande skola bildning- grundbok för lärare Lundgren, U. Säljö,R. Liberg, C. Natur och kultur,Stockholm
Kompendium, Bildanalys visual literacy och bildspråk: Seendet och en värld av bilder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar