Makroartefafakter I dag fick vi i uppgift att tillverka en staty utifrån migration, segregation, urbanisering, globalisering eller könsmaktsordning.
Jag utgick från migration och
segregation. Jag vill med min staty förmedla kärlek och omtanke.
Placeringen av statyn tänker jag mig
på en plats där folk möts från olika håll dagligen. Det som är
kännetecknande för en skulptur är att den är tredimensionell och
bör betraktas utifrån alla håll och kanter (Nordström,2009).
Jag ser Korsvägen som en möjlig plats
för min makroartefakt. Det är en plats där olika människor kommer
i kontakt med varandra dygnet runt med ett visst avståndstagande i
bemötandet.
Statyn ska inte behöva betraktas i
någon större omfattning. Utan dess enkelhet gör den lättolkad och
tas med som symbol till nästa plats vi är på väg till.
Statyn ska påminna om att vi ska ge
och ta emot med våra hjärtan i ett mer öppet samhälle,
där vi visar omtanke och värme
gentemot varandra.
Händerna ska vara i marmor som
omfamnar ett rött hjärta av glas. Glas går lätt sönder och får
symbolisera skörheten och sårbarheten inom oss.
Eftersom det är en fontän är den i
ständig rörelse precis som vi människor.
Vattnet cirkulerar i ett ständigt
flöde och det gör även spårvagnarna och bussarna vid denna
knutpunkt. Livet går också runt men vi kan påverka det i en
positiv riktning och därmed tillsammans bryta dåliga mönster i
vårt samhället. På natten är hjärtat belyst och ska
förhoppningsvis ge ett varmare intryck.
Det som jag reflekterade över när jag
skulle tillverka statyn är vilket ansvar skaparen av verket
har. Eftersom konst betraktas utifrån kulturella perspektiv kan
konstnären skapa konflikter och samhällsdebatter. Detta kan vara
bra om syftet är att belysa något viktigt men samtidigt ska det
inte behöva äventyra personers liv med tanke på det som hände i
Frankrike och Köpenhamn för några veckor sedan. Här har vi en
fråga om demokrati, det fria ordet och det fria skapandet. Jag
upplevde att tillverkningsprocessen gör att man som elev får tänka
till didaktiskt hur, var och varför om verket. Detta i relation till
Lgr 11 då eleven ska i sin undervisning ges möjligheter att
utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar bilder,
material och andra uttrycksformer (Skolverket 2011). Eleven lär sig
i praktiken att kritiskt granska den visuella kulturen i samhället.
Här kan läraren med fördel ta med barnen på film, teater, design,
konst och arkitektur för att ge eleverna utvecklade kunskaper och
erfarenheter i dessa olika miljöer något som ska uppnås enligt
läroplanen (skolverket 2011). Genom att utgå från migration, segregation, urbanisering, globalisering eller könsmaktsordning i dagens uppgift fick vi elever kunskap och erfarenhet genom att praktiskt reflektera över begreppen. Utifrån olika teoretiskt perspektiv såsom genus, makt och etnicitet kan man få syn på motsättningar i samhället. Lärprocess var givande då man på ett kreativt sätt
fick fantisera fram en egen staty något jag aldrig gjort tidigare. Processen gav mig ny erfarenhet om hur vi kan kommunicera med varandra ute på gatan genom skulpturer.
Att
försöka skapa något meningsfullt fick mig att reflektera över om
all konst har någon mening och även ifrågasätta om all konst
verkligen behöver ha en mening och i så fall för vem? Det
är just människans kreativa handlingar som gör henne till en
framtidsinriktad individ, som skapar sin framtid och samtidigt
förändrar sin nutid menar Vygotskij (1995:13)
Här
ser jag att
konsten är en källa till förändring och som
blivande grundlärare har detta i uppgift
åt
eleverna.
Möjlighet till att skapa
fritt och
att
våga testa och prova på
nya
uttrycksformer
gör
eleverna till tänkande individer och demokratiska samhällsmedborgare. Det
har varit en stor
kreativ
utmaning
för mig under
dessa
workshops-veckorna på hdk som
skänkt mig
både glädje
och inspiration till att våga gå vidare i min process.
![]() |
Heartbeat |
Lindgren,
B. & Nordström, G. (2009) det kreativa ögat-om
perception,semiotik och bildspråk
Lund:
Studentlitteratur
Skolverket
(2011) Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem.
Stockholm:
Fritzes
Vygotskij,
S
(1995).
Fantasi
och kreativitet i barndomen.
Göteborg:
Daidalos.
Laborationsinnehåll 5 Tillverkning av meningsbärande mikroartefakt
Ett
föremål berättar, förmedlar och sänder ut kraft och energi samt
är laddat med känslor och minnen. Hermansson Adler (2013) menar att
mikroartefaker bär på en historia. Det är minnen som lever kvar i
dem och att artefakter faktiskt gör något med oss. De skapar en
identitet.
Här
är det föremålet eller artefakten som blir budbärare för
berättelsen i detta fall min ring.
Idag skulle vi gestalta ett föremål
som är betydelsefullt för oss . Först fick jag prestationsångest
då jag inte kunde bestämma mig. Jag blundade och det första som
jag tänkte på var min silverring jag fått i gåva av min mormor
för snart 20 år sedan.
En ring har en rund form. Det kan man
se som en symbol för oändlighet.
Jag bär ringen dagligen på mitt högra
ringfinger och det blir som en länk mellan mig och mormor. Hon gav
mig styrka, kraft och mod när jag var liten flicka. Detta är något
som ringen påminner mig om än idag och får mediera då mormor inte
finns fysiskt kvar i livet.
Ringen pryds av en stor bärnsten som
känns extra elegant. Här har vi ett rum av en sluten tid vilket gör
att ringen har fått en aura och känns spännande. Den riktigt lyser
och talar ett hemligt språk. Det påminner om mystiken av att titta
in i spågummans spåkula, finns det något den vill berätta för
mig här och nu?!
Det jag reflekterade över
i tillverkningsprocessen är hur mycket en mikroartefakt kan betyda
för den enskilda. De saker som har en känslomässig koppling blir
för mig mycket mer betydelsefullt.
En
artefakt kan både vara text eller föremål (ting). Ju mer äkta
(autentiskt) ett föremål är ju mer kraft sänder den ut. Den har
liksom en aura. Massproduktionen sänker i regel föremålets
dragningskraft då den inte känns lika autentiskt utan blir mer till
en urlakad eller snarare dränerad kopia.
En
sak som jag har lagt märke till över en längre tid är att många
kända och okända människor har ofta kommenterat min ring i
positiv bemärkelse. Detta har förundrat mig mycket för det är
ingen modern ring av trendigt snitt utan ganska så gammaldags eller
snarare tidlös i sin design.
Den känns unik precis som mormor.
Den känns unik precis som mormor.
Hermansson
Adler
(2013) förklarar
att ägaren
till artefakten berättar genom kommunikation som formar sig till en
meningsbärande narration som låter artefakten mediera eller
överföra kunskap. Föremål återskapar minnen och
lär
oss nya saker om oss själva och kan ge åskådaren ny fakta och
kunskap
i
nutid
och historiskt. Det
är precis vad min ring gör.
Jag
citerar Lgr 11 s 20 "Bilder har stor betydelse för människors
sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden"
På
så sätt kan bilder och artefakter ge uttryck för vårt
identitetsskapande och hur vi väljer
att se världen.
Detta sker i samspelet
mellan kommunikation,
(material) föremål och människor. Ett
sociokulturellt
lärande som sätter fokus på språket och den sociala miljöns
betydelse.
![]() |
Här har jag gestaltat ringen från olika perspektiv |
Skolverket
(2011) Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem.
Stockholm:
Fritzes
Hermansson
Adler, M (2013) Föremål och berättelse-elever i årkurs
3 lär sig om sig själva och sin värld. I Frank, O. Hermansson
Adler, M. & Björneloo, I. (red). Samhällsämnenas didaktik
F-ÅK-3
Lund
Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar