söndag 1 mars 2015

Vecka 9 Att undervisa med bilder

Paul Klee
 Lite från fredagens lektion 27/2
Jag blev mycket inspirerad av konstverken vi fick ta del av idag.
Vi fick prova på och se hur enkelt det var att bara ta en bild och undervisa utifrån den i olika skolämnen. När vi gjorde analys av bilderna visar det sig att man kan göra flera kopplingar till Lgr 11. Jag kunde till exempel se SO i Miró. Matematiken i Klee. Avercamps detaljrika målning där man kan hittar glosor eller prata utifrån värdegrunden.

Hendrick Avercamp
Lichtenstein som inspirerar till tekniklektionen eller varför inte serieteckning med tema konflikt.  I svenskan kan man skriva om drömmar genom att se på van Gogh eller Kandinskijs verk och ställa frågan vad döljer sig bakom molnen? Eller vem skulle mer kunna vara på tavlan om du fick fria händer att fortsätta berätta? Vilka är människorna du ser på bilden?






Kandinsky
 Att berätta utifrån bilder är en behaglig stund där man får tid att stanna upp och reflektera.
Att tidigt vänja eleverna vid att se konstbilder av olika slag ger eleverna en kulturell beredskap (Bordieu 1968). I  konstbilder menar Löfstedt (2004) kan eleverna erfara hur vuxna använder bilden som ett personligt uttryck för egna erfarenheter, tankar och känslor. Elever som möter varierad konst berikas med ett kulturellt kapital och som
                                                                                 
Vincent van Gogh
 förhoppningsvis leder till inspiration om att utveckla ett eget bildskapande och bildspråk.

Referens: Löfstedt,U. Barns bildskapande Jönköping University Press 2004.

Av dagen tar jag med mig tipset om att införskaffa en bildbank att ha i beredskap. Gärna i olja eller akvarell där eleven får möjlighet till att fysiskt känna olika struktur.
Roy Lichtenstein
Joan Miró

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar