söndag 15 mars 2015

Vecka 11 veckoreflektion


 Veckan började med en lektion hos Magnus. Vi analyserade kända sagor och -seriefigurer utifrån ett intersektionellt samhällsperspektiv, där vi tittade på genus, klass och etnicitet.
Här fick vi en ny bild av Pippi, Bamse, Madicken, Pelle Svanslös, Karlsson på taket m.m.
Författarna använder sagovärlden för att implementera makt och moral.
Man kan se i vissa skolor som anammat Pippi, Pelle eller Bamse metoden. Dessa metoder är olika sätt på hur man behandlar elever i samband med en konfliktlösning. Här kan även läraren prata om begreppen med barnen för att synliggöra mobbing. Åskådare ,förövare, offer, medhjälpare,motståndare, passiv. Man synliggör innehållet i sagorna för att eleverna lättare kan förstå dessa begrepp.
Workshopen var att sortera sagokort utifrån vår förförståelse och så som vi tyckte var det rätta.
Här valde vi att sortera på olika sätt . Vilket är ett härligt sätt att lära sig på då det inte finns något rätt eller fel utan istället åter igen se hur olika alla tänker och kommunicera utifrån det.

Fredagens lektion med Magnus avslutades med propaganda. Här analyserade vi utifrån reklambilder och propaganda från 40,50-och 60-talet. Bilderna berättar en historia. Här har vi en tid med kopplingar till första och andra världskriget. Sjömanskostym, frisyrer, bilar och mopeder saker och ting som man inte tänker på idag har detta ursprung eller kopplingar. Jag reflekterade  under lektionen över hur mycket som egentligen faktiskt har en koppling till Tyskland och Hitler.
Vi fick göra en workshop på slutet, en hat-kampanj. Här var det ett plus om man var påläst i ämnet för att göra det hela mer trovärdigt. Ett tips var att överdriva ordentligt enligt Magnus introduktion idag, desto mer trovärdigt blev det för åskådarna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar