![]() |
Här har jag tagit Wiphala-flaggan som representerar identitet och konflikt för Inka indianerna. |
![]() |
Wiphala är en mycket viktig symbol för Sydamerikanernas ursprungsbefolkning som länge levt i förtryck. Symbolen står för motstånd och kamp för lika rättigheter. |
Detta blev mitt intryck och avtryck från dagens besök på museet. Jag valde ut dessa tre bilder som fick representera utställningen i korthet. Här har jag tagit "symbolen" som en röd tråd genom utställningen som blir en logisk förklaring.
Eleven har alltid en förförståelse om hur saker hänger ihop. När man sätter förkunskaperna i ett nytt sammanhang (kontext) skapas en ny förståelse som gör det lättare för eleven att ta till sig ny kunskap och lära sig nya saker. Samband och minne. Genom att ha en metakognition med sina kompisar efteråt byter man perspektiv och får syn på nya samband. Här igenom kommunikationen får eleven syn på fler sätt att tänka och hur olika man uppfattar saker och ting. Man synliggör och utgår från elevens tankar där det inte finns något rätt eller fel .Sociokulturellt lärande. Förslagsvis kan man fortsätta med utställningen i klassrummet. Det skapar ytterligare flera lärtillfällen för eleven till att undersöka och utforska ämnet vidare.
Dagens övning (metod) hjälper eleven att fokusera på några få detaljer från utställningen och har därmed fritt fått undersöka utifrån sitt egna intresse och sin nyfikenhet. Detta skapar ett lustfyllt lärande åt eleverna till att vilja veta mera (Gärdenfors 2010).
Referens: Gärdenfors,P. (2010) Lusten att förstå
Natur
&kultur Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar