I måndags startade vi upp med yrkesspråk.
Vad är ett yrkesspråk?
Vad innebär det?
Lärare-lärare , elev-lärare eller också elev- lärare- förälder
Yrkesspråk är identitetsskapande.
Det underlättar kommunikationen inom gruppen och
man känner sig mer delaktig om man behärskar ett lärarspråk.
Yrkesspråk fungerar som ett kunskapsinstrument för att koda och strukturera den samlade kunskap som finns inom yrkesgruppen.
Lärare måste förhålla sig till sina uppdragsgivare dels kommunen, staten, styrdokument och elever,föräldrar med etik och moral.
Det var givande för mig när vi i måndags fick samtala i små grupper om vad metaspråk, pseudospråk och vardagsspråk är för något.
Vi lyfte dessa tre olika delar och diskuterade innehållet om de olika begreppen. Vi knöt ihop i helklass och fick en större förståelse om dessa olika grader/nivåer på hur man talar och att det är viktigt att förstå innebörden för att få en helhet i yrkesspråket. Detta gör det hela enklare när vi talar om olika begrepp som helklass, halvklass, lärandeteorier, modeller, hypoteser och så vidare.
En professionell lärare har ett didaktiskt tänk och upplägg Hur, Var, Varför
-utgår från planering
-reflekterar både inför under och efteråt av lektion
-didaktiska mål
-barnsyn
-etik, människosyn
-utgår från grupp, situation
-handlingskompetens
-delaktighet
-läroplan i ryggen
-bra förhållningssätt
Vi diskuterade Educationism och Teacherism på elevsyn
utifrån teorier som sociokulturellt och kognitivism
Under eftermiddagen körde vi lite rollspel på urusla IUP som vi sedan tolkade om till att lyfta eleven och fokusera på att föra ett samtal där elev-lärare-målsman är lika mycket delaktig under hela utvecklingssamtalet.
Tisdagen började med lite workshops i färg och lera.
Alltid härligt att köra praktiskt. Att göra ett uttryck eller rörelse i lera var en utmaning för mig som hade svårt att hitta rätt balans och tyngd i lerkroppen. Ett bra tips från Catharina som jag tar med mig är att gå ifrån och släppa objektet för att sedan komma tillbaka efter en stund och se det med nya ögon. Då ser man tydligare vad man kan förbättra.
I färgläran diskuterade vi grundfärgerna gul, röd och blå.
Vi tittade även på hur man kan blanda färg med hjälp av kontrastfärgerna som ligger mitt emot enligt Goethes färglära. Kalla och varma färger tittade vi också lite närmare på under workshopen.
Under eftermiddagen fick vi planera egna lektioner i grupp utifrån kognitivismen eller ett sociokulturellt lärande.
Vår grupp planerade fyra lektioner med lera med teori i sociokulturellt lärande.
Tema-forntiden
Hur: sociokulturellt, ämnesöverskridande, 4 lektioner
Vad: olika tekniker, modellera,
Varför: Materialkännedom, 3D, formbara verktyg, uttryck, bekanta sig praktiskt, erfarenhet, kulturer,
Se syftet kopplat till målet
-elevstyrt
-Undvika kränkning
Dokumentera mycket med eleverna det skapar en djupare förståelse.
Barn lär sig bäst av barn.
Viktigt att ge eleverna erfarenhet i olika material. Det skapar en större förståelse och ger dem verktyg till att konstruera och bygga vidare på sina erfarenheter i teknik och konstruktion, något som ingår i bildundervisningen. Det ger också en självkänsla till eleverna av att förstå och att kunna hantera olika material och veta hur materialet beter sig i olika former/faser. Till exempel lera när den ska torka sakta eller att inte glömma slå ut luften ur leran innan man börjar modelera så att leran inte exploderar i 900 graders värme.
Utmana eleverna i deras arbeten. Låt deras fantasi och nyfikenheten i elevens frågor få ta över.
Förklara för eleverna varför vi gör det vi gör. Detta underlättar till att alla deltar och får ett lustfyllt lärande.
Hur bilder presenteras, vilka bilder som blir inspirationskällor är också viktigt för motivationen hos eleverna. Här kan valet vara avgörande för att elevers skapande ska bli till en positiv upplevelse.
Börja i nyfikenheten hos eleverna och kanske inte alltid till en faktafilm osv.
Medierande former kan vara ett sätt att arbeta på.
Ta vara på elever erfarenheter.
Experimentera och låta eleverna undersöka och utforskas sitt lärande precis som vi studenter fick göra idag!
![]() | ||
Annikas oljemålning, tema rörelse från gårdagens workshops i lera. |

formativ- framåtsyftande
summativ-prov och betygsbedömning
Vi hade en heldag med styrdokument, bedömning och betygskreterier. vi pratade även om skolutveckling och hur svårt det kan vara att sätta betyg på eleverna i bilden. Vi lyfte våra frågor utifrån Catharinas powerpoint. Det var viktigt att diskutera detta då vi flesta inom "fritids" känner oss lite osäkra om hur vi ska bedöma i detta ämne. Ett bra sätt är att hela tiden dokumentera och fråga eleverna var de tar med sig från dagens lektion. Att alltid förbereda eleverna på vad man tänker göra under nästa lektion kan underlätta för de elever som vill grunna lite på sitt arbete. Det är också bra och att knyta ihop dagens lektion och reflektera högt över vad alla lärt sig. Detta för att eleverna ska få syn på allt de har utvecklat och lärt sig. Att köra två parallella teman kan vara bra för att inte eleverna ska jämföra sig med varandra och undviker också att de elever som är snabba alternativt långsamma ska känna sig sysslolösa eller stressade för att hinna klart.
Lektionsplanering -syfte- mål -innehåll -dokumentation -utvärdering
Vi studenter blev indelade i nya basgrupper i slutet av dagen . Nu börjar planeringen av nästa redovisning.
Vår grupp ska planera upp en 40 minuters lektion där collage blir vårt tema.
Jag gillar när vi får pröva och arbeta i workshop, det är då det skapar ett minne och en erfarenhet som gör det lättare för mig att ta med kunskapen och utveckla den vidare.
Hej bloggadmin Jag vill dela med mig av några användbara artiklar här för alla som letar efter ekonomisk hjälp att ta sig igenom.
SvaraRaderaJag vill prata om en gudsrädsla långivare som lånar mig 400 000,00 USD för att finansiera mitt företag när jag inte kunde få hjälp från min samhällsbank här i Ohio, Mr Pedro var väldigt trevlig att arbeta med i alla aspekter av ekonomiskt bistånd så jag kommer råda alla här som letar efter ett lån att kontakta Mr Pedro på e-post / WhatsApp-text.
Pedro E-post: pedroloanss@gmail.com