onsdag 22 april 2015

Slutreflektion av gestaltningsarbetet

Redovisningarna var personliga i sina uttryck detta bidrog till att vi lärde känna varandra på ett fint sätt i klassen. Alla hade valt att framföra sin presentation på sitt egna sätt vilket gjorde att man med största nöje och nyfikenhet såg fram emot den redovisning som stod näst på tur. Alla imponerade stort på mig och skapade en växande nervositet inför min egna redovisning då jag hade min nästan sist.

Under dessa veckor har vi tillsammans lärt oss och delat med oss av varandras erfarenheter, kunskaper, utforskande och undersökande via bloggar, handledning och presentationer. Det var en stor variation och bredd på arbeten både i val av metod och innehåll. Genom att följa andra på bloggen har jag själv fått nya idéer på hur jag ska gå vidare i min egna process. Och genom att dokumentera på olika sätt i min blogg har jag själv fått syn på mitt egna lärande under tiden. I det gemensamma lärandet via bloggen och handledningarna har vi kunnat stötta varandra och fått hjälp om man kört fast.
Eftersom alla i klassen har olika kunskaper och erfarenheter inom bildämnet och visuell kultur blev
resultatet av gestaltningarna att vi ska få prova på ännu fler workshop med hjälp av varandras specialiteter, vilket är fantastiskt.
Det blev även workshop under redovisningarna. Detta var både nyttigt och lärorikt ur ett metaperspektiv. Det är just görandet som får kunskap att fastna hos mig. Learning by doing kan också utveckla ett mer elevcentrerat och anpassat skolarbete. Under min redovisning valde jag att göra mina klasskamrater delaktiga genom en hattparad. När vi muntligt reflekterade över vad vi åstadkommit fick vi via dialoger och frågeställning ur ett sociokulturellt lärandeperspektiv synliggjort ytterligare ny kunskap för varandra. Genom att jag själv var delaktig skapades en större förståelse för vad mina kommande elever kommer uppleva under lektionstid.

Min slutsats utifrån ett didaktiskt och pedagogiskt perspektiv är att jag har lärt mig hur olika elever lär sig och att alla har olika förmågor och styrkor.
Jag har efter min redovisning förstått hur viktig den personliga processen har varit och att ta hela lärprocessen genom sig själv.
Det är först nu efteråt jag börjar förstå varför vi gjorde som vi gjorde. Att inte ha ett färdigt slutmål
och bara köra på och ta in sin omvärld var hela poängen. Jag gillade öppenheten och nyfikenheten som gjorde mig spontan och djärv. Hur jag fick syn på andra saker genom min gestaltning var en kick och en lyckokänsla för mig. Hur det ena ledde till det andra utan något rätt eller fel kändes underbart och jag fick en insikt i att en gestaltning aldrig kommer få ett slutmål.

Jag har hittat ett nytt arbetssätt att utveckla och jag kommer se på skapandeprocesser med helt nya ögon efter denna berikande erfarenhet. Det var förmågor som kom omedvetet och kanske lite undermedvetet som gjorde att jag utvecklades på flera olika plan. Genom att praktiskt genomföra gestaltningen lärde jag känna mig själv på ett nytt sätt. Där öppenheten gav vägledning in i skapandet.

Genom att jag förändrade mitt förhållningssätt till min omvärld under dessa veckor kom det mesta till mig av sig själv. Jag befann mig mer i nuet och blev mer öppen och spontan i allt jag tänkte och gjorde. Det har gett mig mer glädje och jag har blivit mer nyfiken till att utforska min kreativitet. Jag ser ett större sammanhang i det jag gör och jag har förstått att mönster och strukturer finns i allt jag möter. Jag har lärt mig att ta form och gestalta utifrån det. Detta passar mig bra då det ger en fri spelplan tillsammans med mina sinnen. Jag har hittat ett nytt sätt att utforska världen på vilket jag kommer ta med mig till klassrummet in i framtiden.

Om jag återkoppar till min gestaltning så var det analysen av de bilder jag tagit på graffitikonstnärens Shai Dahan vernissage i Göteborg 13/3 som belyste ny kunskap om mig själv. Att det hela handlade om att sätta ord på mina känslor om min hatt. Vad jag var rädd för, på vilket sätt jag konfronterade mina känslor och hur jag ordnade upp det hela. Jag har klargjort ett nytt mönster för mig själv och resan genom fyra veckors gestaltning landade i något helt annat än vad jag trott från början. När jag landat och förstått vad jag åstadkommit med min gestaltning blir jag så tacksam över min nyfunna kreativitet som åter börjat blomstra inom mig. Jag känner mig starkare som person och vågar tro mer på mitt egna skapande.

När jag analyserar mina egna bilder jag spontant tagit under gestaltningen ser jag mönster och strukturer jag inte tänkt på tidigare. Jag är nu otroligt nyfiken på hur jag kan gestalta dessa mönster och strukturer jag kommit fram till rent visuellt och det är först nu min gestaltning börjar inta en ny form med fart och energi.

Det är just en önskan om att eleven ska utveckla en så kallad handlingskompetens där inlärningssynen ligger i processerna hos individen. Detta implementeras med hjälp av gestaltningsprocessen och som därmed kräver metakognition där eleven reflekterar över sitt egna lärande. Anpassad undervisning innebär att läraren tillrättalägger och iscensätter situationer så att eleverna utmanas på sin nivå. Samtidigt som utmaningen ska ligga på en sådan nivå som motsvarar den proximala utvecklingzonen.
Emotionella tillstånd är en del av lärprocesserna. Att bedöma värdet av en händelse kräver känslomässig reaktion (Gärdenfors, 2010). Det är precis vad min slutsats blir av dessa fyra veckor.
Jag har blivit berörd och vuxit med uppgiften och fått ny värdefull kunskap. Här igenom en ny erfarenhet om vad ett gestaltningsarbete representerar fick jag syn på massa bra tillvägagångssätt, arbetssätt och nya perspektiv på lärandet lika så bildning som utbildning.
Hatten var för mig ett uttrycksmedel för stämning och ett redskap till att möta estetiken i allt jag ser. Hatten gjorde mig glad och framkallade det vackra och den sinnliga inom mig. Hatten är en färgstark symbol som blir till konst i mina ögon. Den har också fungerat som ett verktyg vilket gjort att jag vågat mer och utmanat mig till allt som varit ett motstånd från början. Jag har fått en mycket personlig relation till denna mikroartefakt som hjälp mig att sätta ord på mina känslor genom dikter och tolkning av egna och andras bilder.
Referenser:
Gärdenfors, P (2010) ”Lusten att förstå”
Shai Dahan Graffitikonstnär från New York
Pragmatismen och sociokulturella lärandeteorier

Förebilder:
Vår natur
Karismatiska människor och deras identitet
Hattar som bär på historia och som berättar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar