Som
liten hade jag en stor längtan om att bli perukmakare och
jobba med masker och peruker på en teater. Detta intresse odlades
fram redan som 6-åring när jag gjorde ett studiebesök på en teater i Göteborg med klassen.
Så
blev det inte riktigt, men någonstans inom mig finns lusten till skapandet kvar.
Hattmakare
kanske inte är min grej men min passion för hattar den består.
Idag fick jag lust att känna på olika hattformer med hjälp av saxen. Jag började
klippa ut ur tidningar jag hittade hemma. Här var det inte bara
hatten jag fick syn på utan även modellernas ögon, blick och mun.
Jag reagerade över hur reklammakarna medvetet väljer hur modellerna ska se ut. På en del är det intensiva blickar med öppna munnar som skapar ett sexistiskt utseende. Jag ser detta nu ur nya perspektiv. Dels genom kunskaper från semiotiken och dels efter att ha sett John Bergers avsnitt om hur bilder exponeras i reklamvärlden. I mina utklipp valde jag medvetet olika kön och ålder på mina modeller. Men resultatet blev inte så jämställt då tidningen (Damernas Värld) innehöll 99 % unga kvinnor.
Jag reagerade över hur reklammakarna medvetet väljer hur modellerna ska se ut. På en del är det intensiva blickar med öppna munnar som skapar ett sexistiskt utseende. Jag ser detta nu ur nya perspektiv. Dels genom kunskaper från semiotiken och dels efter att ha sett John Bergers avsnitt om hur bilder exponeras i reklamvärlden. I mina utklipp valde jag medvetet olika kön och ålder på mina modeller. Men resultatet blev inte så jämställt då tidningen (Damernas Värld) innehöll 99 % unga kvinnor.
Se
och ta del av mitt collage.
Här
har jag börjat klippa ut...
och limmade därefter upp bilderna på
en kartongbit.
Det var ett roligt sätt
att få syn på olika hattar genom att leta i tidningar.
Här kan man med eleverna
på fritidshemmet göra montage/collage och ta rubriker, leka med ord
och bilder utan något rätt eller fel. Man kan också på ett enkelt
sätt belysa syftet med reklam och hur lätt bilder påverkar oss i vår
vardag. Elever och lärare kan även tillsammans inta ett kritiskt tänkande genom att samtala om reklambilderna vi ständigt möter frivilligt och ofrivilligt ute i samhället.
Vygotskij (1995:13) menar att det är själva fantasin som är grunden för varje kreativ aktivitet inom kulturens område och möjliggör det konstnärliga, vetenskapliga och tekniska skapandet. Med hjälp av en skapande fantasi som tar gestalt i nuet får vi det kulturskapande barnet.
Vygotskij (1995:13) menar att det är själva fantasin som är grunden för varje kreativ aktivitet inom kulturens område och möjliggör det konstnärliga, vetenskapliga och tekniska skapandet. Med hjälp av en skapande fantasi som tar gestalt i nuet får vi det kulturskapande barnet.
![]() |
Mitt hattcollage 2015 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar