måndag 16 februari 2015

Vecka 8 Vygotskij

Måndagen 16/2 föreläsning om Vygotskij-Fantasi och kreativitet i barndomen med Maria Olsson

Sammanfattningsvis

Nyckeln till kreativitet = fantasin
för att ha och äga fantasin måste du enligt Vygotskij ha tidigare upplevelser och erfarenhet.
"Ju rikare erfarenheterna är desto mer material förfogar hennes fantasi över" (Vygotskij, 1995:19)
Vi diskuterade att en vuxen människa har mindre fantasi än ett barn trots att den vuxna har mer erfarenhet. Kanske det inte är så utan att vi vuxna har blivit mer hämmade i sitt uttryck och slutat vara kreativa pga att vi vuxna har vissa förväntningar på oss och att vår spontanitet sakta försvunnit eller klingat av.
Ett barn kan vara mer impulsiv och mer spontan och har inte något som sätter stopp för sin kreativitet på samma sätt. Det kanske ligger något i att vi ska väcka barnasinnet inom oss. Jag tycker ofta man hör att barn har sådan livlig fantasi.
Ulla Löfstedt skriver om att barn vill berätta något i sina bilder och därför ligger mycket tankeverksamhet under själva processen i skapandet. När barn berättar om vad de tecknat på bilden får man ofta detaljerade förklaringar och en lång berättelse om något de nyligen varit med om genom bilden. Barnet lever i sin fantasivärld och fantiserar medans de bygger upp sin erfarenhet.
Det finns ett samband mellan fantasi och verklighet. Vi härmar och imiterar i vår lek.Vi gör reproduktioner av vår verklighet och återskapar och blir nyskapare av vår verklighet.
Lekens betydelse är därför viktig för att fantasin ska utvecklas. Och leken är viktig för jaget och identiteten. Vem är jag? Genom att skapa och tolka värdera och omvärdera använder vi oss av symboliskt språk för vi vill förstå vad vi upplever och forma vår kultur.
Lek och bildskapande är starkt förknippat med varandra.
Lärandet äger rum i samspelet, sociokulturellt perspektiv dialog och samspel. Så här upplever jag världen och det blir meningsskapande för individen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar