SOKRATISKA SAMTAL
Ett sokratiskt samtal innebär
-att utforska filosofiska tankar
-existentiella frågor och kritiskt analysera och reflektera över dem.
-skapar självkänsla och självförtroende hos eleverna
Ett sokratiskt samtal ska föda nya frågor genom förvirring och aha-upplevelse.
Inget rätt svar utan man vill uppnå en dialog snarare än en debatt.
Metoden genererar språkfärdighet, social utveckling och personlig utveckling hos deltagarna.
En interaktiv process där barnet mognar själv till en viss utvecklingsnivå. Genom den proximala
utvecklingzone nås ytterligare nivåer. Lära i samspel, Vygotskij sociokulturellt lärande. Där språket
blir ett medierande kulturellt redskap (Säljö, 2010.)
I sokratiska samtal utvecklar eleverna följande:
- Ett kritiskt granskande
- Läsa, förstå texter, bilder på ett djupare plan
- Eleven lär sig uttrycka idéer i tal.
- Lyssna och förstå andras synsätt
- Utveckla textförståelse
- Samarbeta, ögonkontakt med alla, avancerade samtalsdialoger
- Utvecklar sitt eget tänkande
- Ser sig själv, sina egna tankar ur ett nytt perspektiv
- Mogna val
- Mod till att uttrycka och motivera sina ståndpunkter
Dagens workshop: Hela klassen fick praktiskt öva i olika sokratiska samtal under hela dagen . Jag gillade metoden och samtalen fick mig att lyssna, tänka och tillåtas över en nivå än om jag jämför med en sk. klassrumsdebatt. Formen av att låta tankar gå fritt utan att tänka rätt eller fel samt flera sanningar gav ett nytt spännande perspektiv på vad ett samtal kan innebära och resultera i.
De personliga och gruppens mål satte fokus på samtalets struktur och ram. Det gav en arbetsform till att alla kom till tals och att observera och ta del av allas tankar lika mycket. Jag tycker att gruppens delaktighet och samtalsledarens roll gjorde att alla gick in med stort engagemang och samtalet blev extra intressant när alla hade olika ståndpunkter, tankar och idéer. Det förändrade min egna syn och jag fick en aha upplevelse när jag hörde hur olika man uppfattade, tyckte och tänkte om samma bild/ämne.
Beträffande filmen vi såg "enjoy poverty" berörde mig starkt och jag var mycket tagen efteråt. Därav försiktighet i val av ämne i relation till ålder på barngrupp.
Jag tycker ett sokratiskt samtal kan bidra till att många tankar lyfts och jag kan ta tillvara på det i barngruppen genom att träna och genomföra det regelbundet så att elever tränas i att vara i ett sokratiskt samtal så att det känns naturligt för alla. Jag tror att det är först när barngruppen blir bekväm i den här undervisningsformen som det händer spännande saker både i gruppen och i den personliga utvecklingen Sammanfattningsvis är ett sokratiskt samtal meningsskapande både på grupp- och individnivå.
Referens:
Lundgren,U. Säljö,R.,& Liberg,C.(2010).Natur &Kultur,Stockholm
Referens:
Lundgren,U. Säljö,R.,& Liberg,C.(2010).Natur &Kultur,Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar