Litteratursem. 2/2
Didaktik:estetiska lärprocesser
VAD: Estetisk lärprocess
HUR: Medbestämmande, undersökande, multimodalt, relationellt, processbaserat, teckenskapande, medierande, tolkande, divergent
VARFÖR: Meningsskapande, språkutvecklande, identitetsskapande, utveckla kritiskt tänkande, demokratiskt förhållningssätt, relationellt förhållningssätt, jaguppfattning, världsuppfattning, fördjupad förståelse.
Lars Lindströms fyrfältare som hjälp att förklara lärandet och utvärdera sin planering.
-Lärande om
-Lärande i
-Lärande med
-Lärande genom
Det kan vara Konvergent lärande där man får träna och åstadkomma något som är givet på förhand.
exempel färglära, tekniker, mall. Konvergent lärande tillhör den modesta estetiken.
Divergent lärande är målet att kombinera med vad man vet (tidigare erfarenheter) med det okända och tillämpa detta på ett nytt sätt och kombinera sina kunskaper till ett kreativt skapande.Utforskande. Divergent målsättning präglas av den radikala estetiken.
Lärandet kan vara mediespecifika(närhet till material) eller medieneutrala(oberoende av materialet).
-Instrumentell lärprocess - Ämnesöverskridande
-reproduktiv lärprocess -Ett rätt svar, mall, fint/fult, återskapa
-kreativ lärprocess -Horisontellt medieringsbegrepp, vidgat textbegrepp, mediespecifik multimodal
-estetisk lärprocess -Eleverna är medskapande, kunskap växer ur dialoger .
Lärare är iscensättare av kunskapssituationer och är handledare.
Lärare är iscensättare av kunskapssituationer och är handledare.
Helhetsperspektiv- Holism är viktigt! Uppmuntra att jobba över gränserna, visa hur saker hänger samman.
Sociokulturell teori: Samspel mellan alla individer, lärare/elev lärare/lärare elev/elev.
Majevtik: förlösande, Tänk själv-lära sig att tänka själv. Ge utrymme i tiden och i samtal, sokratiska samtal.
samtidskonst- skapa en konflikt, skapa och provocera, skapa debatt.
Små barn visar med bild när det vill berätta något...
Meningsskapande- ställer frågor och problematiserar
Meningsskapande- ställer frågor och problematiserar
Dagens Assignment/workshop 1:
Gruppen fick idag gå ner till skolbiblioteket och ta 15 steg in i rummet, hyllan näst längs ner slå upp en slumpmässig sida i den sjunde boken från höger. Min mening löd: Men want to date bimbos but no woman wants to be called one.
Nu var det dags att gestalta och tolka denna mening ur en lerklump. Vi fick lite juste musik under vår kreativa process och detta upplevde jag gav en lugnare atmosfär att jobba i. (Kunskapserfarenhet jag tar med mig som blivande lärare).
Min första tanke var att göra enbart ett par bröst.
Slutprodukten blev en gammal kvinna för att inte koppla sexualitet till en ung ålder utan mer provocera och bli gränsöverskridande i mitt tolkande. Kvinnan sitter skräddare och är inlindad i ett heltäckande skynke och sjal för att inte visa någon naken hud detta får bli symbol för kvinnas integritet, och inte som ett objekt.
Min första tanke var att göra enbart ett par bröst.



Workshops 2
Dagen slutade med att vi skulle under nån minut/ sekunder teckna av alla våra klasskamrater utan att lyfta pennan. Uppgiften gick ut på att hitta de karakteristiska dragen hos varje individ. Övning som gav färdighet.
Blå bilden till vänster beskriver min förvirring när nya tankar kommer och går under min utbildning.Jag känner mig djupt koncentrerad.
Skissen till höger visar hur jag känner mig när alla tankar har sorterats och landat. Jag känner mig pigg och glad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar